Hvordan bruke kampanjer og rabatter

Hvordan kjøpe kampanjer og rabatter

Hva er det kunder elsker mest av alt? Gode deals!

Kampanjer og rabatter er nok den mest effektive måten å skape mer salg på nett. Flere bakerier gjør dette regelmessig med svært gode resultater. Ved å kjøre regelmessige kampanjer holder dere også kundene engasjert på sosiale medier.

Om dere ønsker å drive mer salg til høytider eller om dere skal lansere et nytt produkt, så er kampanjer det perfekte verktøyet å bruke. Det skaper en tydelig call-to-action for kundene og skaper mer oppmerksomhet rundt produktene deres. Og ikke være redd for å gi rabatt. Det er som oftest bedre å selge ti kaker med 20 % rabatt enn å selge én kake til full pris.


Hvordan sette opp kampanje i nettbutikken

1. Gå til produktet du ønsker å kjøre kampanje på, og velg Rabatt i øverste linje.

Rabatt på produkt
 

2. Legg inn rabatten du ønsker å gi i prosent. Prisene rundes av til nærmeste krone.

Rabatt i prosent
 

3. Legg inn sluttdato for kampanjen. Kampanjen varer til og med valgt dato. Om kampanjen skal være permanent eller om du vil slå den av selv, velg Ingen sluttdato.

Sluttdato på kampanje
 

Kampanjen forsvinner av seg selv etter sluttdatoen. Om du vil endre eller slette rabatten i løpet av kampanjeperioden, så er det bare å velge endre på produktsiden.

Skjermbilde 2021-04-05 kl. 20.58.18.png
 


Slik ser kampanjen ut på nettbutikken

Når du aktiverer kampanjen dukker det automatisk opp en sticker på bildene og prisene blir endret slik at rabatten blir tydelig. Det vil også legges inn en automatisk tekst i produktbeskrivelsen som forklarer hvor lenge kampanjer varer, slik at du slipper å skrive noe. Se eksempelet nedenfor.

Skjermbilde 2021-04-05 kl. 21.07.24.png


Tips til bruk av kampanjer

Kampanje til høytider

Kampanjer er perfekt til å legge ekstra trykk før store dager som påske, jul, fastelaven, 17. mai osv.

Eksempel: Kjør 20 % rabatt på alle 17. maikaker to uker før nasjonaldagen. Såfremt dere har kapasitet så er det bedre å selge mange kaker med rabatt enn å få kaker til full pris.

Pakketilbud

Du kan også bruke kampanjefunksjonen til å vise fram gode pakketilbud. Sett sammen en pakke med produkter, sett de normale prisene som standard pris og lag en kampanje uten sluttdato. Da blir det enkelt for kundene å se besparelsen på pakketilbudet.

Ukentlig tilbud

Finn et fast produkt eller rullerende produkter som du kan kjøre rabatt på en gang i uken, eller en gang i måneden.

Eksempel: Kjør tilbud på ny kake hver onsdag til 25 % rabatt. Kall det onsdagskaken.

Nylanseringer

Har dere lansert et nytt produkt eller ny løsning? Kjøre kampanje de første to ukene slik at kundene får et godt incentiv til å teste produktet.

Eksempel: Om dere lanserer takeaway i butikk - kjør 20 % rabatt på all lunsjvarer i de to første ukene slik at kundene får et incentiv til å teste løsningen.


Hvordan markedsføre kampanjen

Det er selvsagt alltid bra å promotere kampanjer i butikken. Både ved å fortelle det til kundene og sette opp plakater med f.eks. “Bestill 17. maikaker på nett. Få 20 % rabatt”.

To kanaler som er helt perfekte for kampanjer er selvsagt Facebook og Instagram. De elsker rabatter i sosiale medier og det skaper som oftest ganske mye aktivitet.

Tips til innlegg:

  1. Bruk et fristende bilde av produktet. Om du vil spiffe opp bildet, bruk verktøyet Canva.

  2. Skriv en tekst med fokus på kampanjen og en lenke til produktet på nettbutikken. Eksempelvis. “Kampanje! -25 % på våre populære ostekaker denne uken! Bestill på nett (link)”. Lek deg med teksten og sleng gjerne inn noen emojis.

  3. Etter du har publisert innlegget, kan du fremme det slik at du når flest mulig. Husk å målrette på lokasjon, til din by eller stedene hvor butikkene ligger. Når du fremmer innlegget kan du også legge til en “Kjøp nå”-knapp med lenke til produktet på nettbutikken.

Forrige
Forrige

Hvordan bruke Instagram Shopping

Neste
Neste

Hvordan sette opp takeaway i butikken