Skal du lage ny nettside? Les dette først

sincerely-media-OgSkCgSfEic-unsplash.jpg

Om dere vurderer å lage nye nettsider så er det viktigere enn noensinne å gjøre et godt forarbeid. Vi lever i en ny tid, hvor konkurransen på nett er hardnet til og hvor oppmerksomheten til nettsurfere blir stadig vanskeligere å fange. Forskning viser at de som besøker nettsiden din bruker i snitt 3 sekunder på å bestemme seg for om de ønsker å bli på siden din. De er derfor de som er best på nett fokuserer på brukeropplevelse og gjøre ting så tilgjengelig og enkle som mulig for brukerne. Og da er det en ting som gjelder - gjør nettsiden så enkel og effektiv som mulig.

Her er noen tips på hva vi mener dere bør tenke på når dere skal ha nye nettsider:

1. Tenk på hva kundene dine trenger

Den klassiske fellen er å fokusere på å få pene og fancy hjemmesider, mens kundene egentlig vil bare ha funksjonelle sider som gjør det enkelt å gjøre det de vil. Utseende er selvsagt en faktor, men det er ikke det viktigste. Det viktigste er hvor sannsynlig det er at nettsiden konverterer besøkende til betalende kunder. Altså hvor mye nettsiden selger.

I vår erfaring så er besøkende på nettsiden ute etter en av tre ting:

  1. Kontakte bakeriet

  2. Åpningstider og adresse til utsalgene

  3. Bestille varer

Da er det viktig å gjøre det så enkelt som mulig å gjennomføre disse tre tingene - og det kan ofte oppnås enklest og mest effektivt på så få sider som mulig - ikke fordelt på mange forskjellige sider.

Hvilke enheter bruker kundene? I følge våre tall så kommer over 65 % av trafikken på bakeriers hjemmesider fra mobiltelefon. Og det er en sterkt økende andel. Da er det utrolig viktig at nettsidene dine fungerer bra der.

2. Velg riktig samarbeidspartner

Å velge riktig byrå for å bygge hjemmesidene er veldig viktig. Det vil gjøre den store forskjellen på hva dere får. Det er mange flinke byråer der ute, men det er viktig å være tydelig med hva de skal gjøre. Man må ikke glemme at de driver også en forretning og deres mål er å få så mye jobb som mulig, altså fakturere timer. Om man ikke er tydelig nok fra start, så kan dine og byråets ønsker gå på tross av hverandre. Det er ikke alltid dyreste og størst som er best. I dag er det heller motsatt.

Vær tydelig på hva de skal gjøre: Om man bruker et profesjonelt byrå til lage hjemmesidene til bakeriet ditt - vær tydelig på at fokuset skal være høyest mulig salg og best funksjonalitet. Hjemmesidene skal selvfølgelig se fin ut, men det er hva som selger best som er viktigst.

Ikke velg byråer som fokuserer mer på design enn funksjon. I dag handler det ikke om utseende og wow-effekt. Det handler om A/B-testing, konverteringsoptimalisering, brukeranalyser og data science. Se etter byråer som har erfaring og er mer opptatt av disse tingene enn utseende.

Hva har de bygd før?: Har de bygd nettbutikker før? Har de bygd nettsider for bakerier? Kan de vise til økning i nettsalg etter de bygde en ny nettside? Hvilke andre nettsider ser de på for inspirasjon for hvordan de vil bygge dine nettsider?

2. Fokuser på det enkle!

Vi mennesker har begrenset oppmerksomhetsenergi. Og i dag bombarderes vi av ting som konkurrerer om oppmerksomheten vår. Da søker vi stadig etter det enkle, og skyr unna det kompliserte. Vi har vanskeligheter med å forholde oss til apper og nettsider som gjør mange ting på en gang. Tid og oppmerksomhet er blitt en verdifull ressurs.

Førsteinntrykket teller: De som surfer på mobil er svært målrettet og utålmodige. Unngå å distrahere dem fra hva som er målet deres med å komme til nettsiden. Sørg for at navigasjonen på sidene er enkel og lett å finne fram i. Ha tydelige “call-to-action” knapper og vis hva dere tilbyr i toppen av siden. En som besøker siden for første gang bør ved et raskt blikk kunne forstå hva dere tilbyr.

Gjør mindre: Et av de viktigste tipsene vi kan gi, er “Gjør mindre” eller “Keep it small”. Vi forstår at dere sikkert har mye dere vil dele om dere selv, men prøv heller å fokusere på det viktigste. Ikke lag så mange sider. Ikke skriv så mye tekst. Det betyr mindre sjanser til å distrahere kunden fra å finne det de er ute etter. Om nettsider har for mye innhold, kan det bli vanskeligere å navigere og orientere seg. Da faller kundene veldig fort bort og salget lider.

Det er viktig å fortelle om hvem dere er og hva dere gjør, men “keep it short”. Det er sjelden noen ønsker å lese hele historien til bakeriet, eller lese nyheter om bakeriet som ikke er oppdatert på 18 måneder.

Tenk om det er mulig å slå sammen informasjon. Det man kan bruke 10 sider på - kan ofte like enkelt kommuniseres på én side.

Gi kunden få valg: Hicks lov sier at hvert valg man gir øker tiden det tar å ta et valg, og dermed sjansen for at besøkende forsvinner fra nettsiden din. Ikke bygg noe som skal løse alt for alle kunder - da ender du opp med noe som ikke fungerer særlig godt for noen. Fokuser på de 2-3 tingene som 90 % av kundene dine er ute etter - og gjør de tingene kjempebra! Fokuser på at de skal oppnå det de vil med så få klikk og lite navigering som mulig.

Det er et maraton, ikke en sprint: Gode hjemmesider lages ikke med en gang. Om dere skal styre deres egne hjemmesider, så vær forberedt på at det blir en kontinuerlig jobb. De beste lager en enkel nettside til å begynne med, lanserer den og så analyserer hvordan kundene bruker sidene. Deretter optimaliserer de sidene fortløpende for å bli stadig bedre til å oppfylle kundene sine behov. Kampen om oppmerksomheten til nettbrukere er en kontinuerlig en.

 

Hva kan Cake it easy tilby?

I tillegg til nettbutikkløsning så leverer vi også komplette nettsider. Nettsider som er optimalisert for bakerier, og bygd på mange år med erfaring med nettsalg av bakervarer.

Alle nettsidene vi bygger ser selvfølgelig se flotte ut, men vårt hovedfokus er høyest mulig salg og best funksjonalitet. Vi mener det er det som selger best som er viktigst, ikke hvor fancy det ser ut. Vi analyserer hele tiden hvordan kundene bruker sidene og optimalisere for at dere skal selge mest mulig bakervarer. Det er ingen i Norge som kan dette bedre enn oss :)

Hvorfor velge oss?

Siden vi tjener på at salget er så høyt som mulig på nettbutikken, så har vi en gjensidig fordelaktig interesse i at dere har så gode nettsider som mulig. Vi vinner når dere vinner.

Vi vil dermed ikke bare lage en nettside og være ferdige med det. En nettside levert av oss vil bli kontinuerlig forbedret og videreutviklet med flere funksjoner, uten ekstra kostnad. En nettside fra et vanlig webbyrå blir ofte statisk og må byttes igjen om noen år.

En undersøkelse vi har gjort hos over 40 bakerier som har nettbutikk viser at det er en forskjell mellom nettsider som Cake it easy har levert og andre nettsider. På nettsider som er levert av andre, starter i snitt 20 % av besøkende en kjøpsprosess på nettbutikken, mens på nettsider fra Cake it easy starter 46 % av besøkende en kjøpsprosess - noe som resulterer i over dobbelt så høyt salg.

Og om dere har spesielle ønsker om utforming eller funksjonalitet, så snakk med oss. Vi elsker å lage nye ting :)

Forrige
Forrige

Bruk dagligvare til å levere ut kaker

Neste
Neste

Hvordan ta gode kakebilder